Puzony Edwards – legenda w swojej klasie

Firma Edwards to znany na całym świecie producent puzonów i trąbek rodem z Elkhorn w stanie Wisconsin w USA.
Swoją niezwykłą popularność producent osiągnął zwłaszcza dzięki koncepcji indywidualnej konfiguracji instrumentu i szerokiej gamy podzespołów, która umożliwia muzykom dopasowanie narzędzia pracy zgodnie z własną koncepcją brzmienia i znalezienie instrumentu zapewniającego wysoki poziom komfortu gry. W naszym krótkim artykule skupimy się na puzonach jako sztandarowych instrumentach z oferty „kowbojów z Elkhorn”.

Nieodzownie marka Edwards kojarzy się użytkownikom z wentylem stożkowym typu Axial Flow Thayer Valve, który to został włączony do produkcji seryjnej w 1989 roku. Od tamtej pory Edwards notuje wzrost sprzedaży i ugruntowuje swoją pozycję na rynku. Powstają wówczas słynne puzony tenorowe z kwartwentylem T-350 oraz basowe B-454. Nie można także zapominać o puzonach jazzowych, które szczególną popularność zyskują na zachodzie.
Kolejnym przełomowym momentem w historii firmy jest podjęcie współpracy z gwiazdorem puzonu – Josephem Alessim. Owocuje ona powstaniem puzonu z wentylem typu ROTAX.
W niniejszym poście skupimy swoją uwagę na sztandarowym modelu T-350

Puzony T-350 są klasyfikowane jako orkiestrowe i mają takie parametry jak:
– Wentyl Axial Thayer
– czara 8″ lub 8,5″ (w muzyce klasycznej częściej spotykamy czary 8,5″)
– menzura 13,89 mm w przypadku suwaka o pojedynczym przekroju, lub 13,89/14,27 mm w przypadku doboru suwaka dual bore (podwójna menzura)
– 3 wymienne dusze T1, T2 oraz T3 – każda o innej charakterystyce
– 3 grubości czary: Heaviest – najgrubsza (0,71 cm), średnia (0,635 cm) oraz Leghtest – najcieńsza (0,5588 cm)
– 3 typy materiałów z którego wykonana jest czara: Yellow Brass (żółty mosiądz: 70% miedzi i 30% cynku), Rose Brass (różowy mosiądz: 85% miedzi i 15% cynku)  oraz Red Brass (czerwony mosiądz: 90% miedzi i 10% cynku).
W przypadku parametrów czary: czym grubsza blacha, tym większa „moc” dźwięku, jednakże kosztem lekkości. Czara najcieńsza będzie dawała nieco mniej oporu w grze, jednak przy nieco mniejszej projekcji dźwięku.
Stosunek miedzi do cynku decyduje o barwie dźwięku. Czym więcej miedzi w stopie tym dźwięk zyskuje więcej niskich alikwotów i odnosi się wrażenie, że jest „ciemniejszy”.
Edwards wykorzystuje też kilka procesów technologicznych w obróbce czar, są to np.
Lutowanie bądź nielutowanie rantu czary (zmiana projekcji dźwięku: lutowany rant daje skoncentrowany dźwięk z dużą ilością środkowych alikwotów, nielutowany rant daje grającemu wrażenie „szybszej odpowiedzi”  oraz daje szersze ale mniej skoncentrowane pasmo alikwotów.
Hartowanie (dodaje blasku i kolorytu)
Podwójne polerowanie
Obróbka cieplna (zmiękcza blachę i dodaje ciemniej barwy. Nie jest zalecana przy cieńszych czarach)
– Obróbka cieplna CF (nowa technologia cieplna która zastąpiła klasyczne wypalanie)

Model T-350 to także kilka rodzajów suwaków.
T-STDN – o pojedynczej menzurze, z materiału Yellow Brass produkowany na wzór Conna
T-STD-AN – to samo co TSTDN tylko zewnętrzne koszulki wykonane z materiału Nickel Silver
T-BCN o pojedynczej menzurze, z materiału Yellow Brass produkowany na wzór Bacha
T-BC-AN – to samo co TBCN tylko zewnętrzne koszulki wykonane z materiału Nickel Silver
T-DBN – suwak o podwójnej menzurze – materiał Yellow Brass, szczególnie polecany dla puzonistów wykonujących II głos
T-DB-AN – to samo co TDBN tylko zewnętrzne koszulki wykonane z materiału Nickel Silver

Jak widać marka Edwards daje muzykom ogromne możliwości zaspokojenia muzycznych gustów i osiągnięcia najwyższego poziomu wykonawstwa. Mając do dyspozycji takie narzędzie pracy w zasadzie droga do sukcesu stoi szeroko otwarta. Pozostaje tylko ćwiczyć 😉

Pozdrawiamy wszystkich puzonistów!
Ekipa ZM CONCEPT

 

Dodaj komentarz