PODZIAŁ TRĄBEK YAMAHA Z WYJAŚNIENIEM SYMBOLI

 

TRĄBKI YAMAHA – PODZIAŁ NA MODELE ORAZ WYJAŚNIENIE SYMBOLI

 

Cześć,

YTR, R, RG, RGS, FFMS, 8340… Pewnie większości z was nic te litery oraz cyfry nie mówią, dlatego też przy współpracy z kolegą Sylwestrem Dmuchowskim, przedstawicielem firmy Yamaha Music Europe GmbH, postanowiliśmy wyjaśnić wam objaśnienia poszczególnych symboli. Zatem do dzieła 😉

YTR- oznaczenie rodzaju instrumentu, w tym wypadku będzie to trąbka niezależnie od stroju  i rodzaju (Bb, C, piccolo)

YCR – kornet

Na potrzeby tego poradnika nie będziemy wymieniać oznaczeń innych instrumentów

  • Oznaczenie pierwszej cyfry

YTR 8335 – czyli YTR – trąbka, 8335 – pierwsza cyfra zawsze oznacza klasę jakościową instrumentu i jest to odpowiednio:

2xxx – klasa szkolna/student – odpowiednia do szkoły muzycznej I st. lub orkiestry amatorskiej

4xxx – klasa średniozaawansowana/intermediate – odpowiednia dla szkoły muzycznej II st. lub półprofesjonalnej orkiestry dętej

5xxx – klasa półprofesjonalna – odpowiednia do szkoły muzycznej II stopnia, początek Akademii Muzycznej lub półprofesjonalnej orkiestry dętej

6xxx – klasa profesjonalna – odpowiednia dla Akademii Muzycznej oraz profesjonalnych orkiestr dętych

8xxx – klasa mistrzowska Xeno – odpowiednia dla Akademii Muzycznej, solistów, profesjonalnych orkiestr, filharmonii, oper, big band’ów

9xxx – klasa mistrzowska Xeno Artist – j/w

Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby instrument klasy profesjonalnej, powiedzmy serii 6, używać do celów np. amatorskich

  • Oznaczenie drugiej cyfry

x3xx – trąbka Bb, np. 2330, 4335…

x4xx – trąbka C, np. 4435, 8445…

x6xx – trąbka Es lub Es/D, np. 9630, 9635, 9610…

x7xx – trąbka G/F, np. 9710

x8xx – trąbka piccolo Bb/A, np. 9835, 988…

  • Oznaczenie trzeciej i czwartej cyfry – wielkość menzury oraz konstrukcji instrumentu

xx10 – menzura step bore 11,3 mm (0,445″) – np. Bobby Shew YTR8310Z

xx30 – menzura w kornetach  ML 11,65 mm(0,459″), L 11,9 mm(0,469″) oraz 11,73 mm(0,462″)- np. YCR4330, YCR6330II

xx35 – menzura ML 11,65 mm(0,459″) – np YTR6335, YTR4335, YTR9335

xx40 – menzura multi-bore – Eric Miyashiro YTR8340EM

xx45- menzura L 11,73 mm(0,462″) – np. YTR8345, YTR6345

  • Oznaczenie wykończeń po numerach

brak oznaczenia – instrument lakierowany

xxxxS* – posrebrzany, np. YTR4335S, YTR5335S

xxxxG** – gold brass, np. YTR4335GII, YTR5335GII

xxxxGS – gold brass, posrebrzony, np. YTR4335GSII, YTR6345GSII

xxxxR*** – rewersyjna rurka strojeniowa, np. YTR5335R, YTR8335R

xxxxRS – Rewersyjna rurka strojeniowa, posrebrzony, np. YTR5335RS, YTR8335RS

xxxxRGS – Rewersyjna rurka strojeniowa, goldbrass, posrebrzony, np. YTR8335RGS

xxxFFMS – trąbka z wentylami obrotowymi, posrebrzana – np. YTR948FFMS

xxxFFMGS – trąbka z wentylami obrotowymi, grolbrass, posrebrzana – np. YTR938FFMGS

  • Oznaczenie modeli sygnowanych

Z – Bobby Shew

ZS – Bobby Shew, posrebrzana

LA – Los Angeles

LAS – Los Angeles, posrebrzana

EM – Eric Miyashiro

EMS – Eric Miyashiro, posrebrzana

NYS – New York, posrebrzana

CHS – Chicago, posrebrzana

 

WYJAŚNIENIE POJĘĆ

* MATERIAŁ

Przy okazji wykończeń warto wyjaśnić co to jest yellow brass, gold brass, red brass, rose brass, cooper – jest to nic innego jak stosunek procentowy cynku do miedzi, i tak:

yellow brass –  stosunek cynku do miedzi 30/70

gold brass – stosunek cynku do miedzi 20/80

red brass – stosunek cynku do miedzi 10/90

rose brass – stosunek cynku do miedzi 15/85

cooper – 100% miedzi

W trąbkach firmy Yamaha ( i innych instrumentów z grupy dętych blaszanych) mamy do czynienia z dwoma materiałami: gold brass i yellow brass

** RÓŻNICE BRZMIENIOWE W MATERIALE ORAZ WYKOŃCZENIU

Generalnie zasada jest taka: im więcej miedzi, tym ciemniejsze brzmienie.

Różnica pomiędzy instrumentem lakierowanym, a posrebrzanym.

Srebrna powłoka rozjaśnia brzmienie (nasze subiektywne odczycie), oraz jest bardziej wytrzymała od zwykłego lakieru, co może mieć znaczenie dla osób o wyższej kwasowości potu (tzw. agresywny pot), jak również być świetnym rozwiązaniem dla orkiestr (zwiększona wytrzymałość na deszcz czy śnieg)

*** REWERSYJNA RURKA STROJENIOWA

Według opinii użytkowników powoduje efekt lżejszego grania poprzez stawianie mniejszego oporu powietrza, przy czym zaznaczamy, podobnie jak w przypadku wykończenia (lakier, srebro), jest to subiektywna ocena i w żaden sposób nie dyskwalifikuje instrumentów nieposiadających tego rozwiązania. Krótko mówiąc co kto lubi 😉

  • przykład trąbki ze standardowa rurką strojeniową
  • przykład trąbki z  rewersyjną rurką strojeniową

 

Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia pomogą wam w zrozumieniu symboli oraz specyfiki instrumentów firmy Yamaha. Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi, tradycyjnie zapraszamy do kontaktu.

pozdrawiamy 

Ekipa ZM Concept 

 

Ten post ma 2 komentarzy

  1. Zuzanna

    Bardzo lubię Wasz sklep! Polecam go wszystkim znajomym!!! Szykujecie na święta jakieś promocje nutowe? ZM Concept wymiata 🙂

  2. zm-concept

    Oczywiście, prosimy o kontakt na nuty(@)zm-concept.com – @ proszę w adresie wpisać bez ()

Dodaj komentarz